One of the greatest films of all time, despite its apparent simplicity, allegorical concept, every detail being full of deep meaning and its images will remain forever engraved in the cultural memory of humanity.
It is the first film registered in the UNESCO Memory of the World Register.
The enormous work done by the special fund established for the search and restoration of imaging materials that have survived time, was awarded in 2002 with an award for the best restoration.
Set in the future, the city of Metropolis is ruled by tycoon Johan Fredersen (Alfred Abel). his son Freder (Gustav Fröhlich), who happens to fall in love with Maria (Brigitte Helm), the spiritual leader of the workers living in the slums deep underground.
Another character is the brilliant scientist S.A. Rotwang (Rudolf Klein-Rogge), who learned to build artificial people and at Fredersen’s request, gives his creation the appearance of this girl. At one point the proletariat revolts and unleashes its fury on the technique that controls everything in the city. Only with the help of Freder and the real Maria can the workers’ children be saved from a ridiculous death…
The production of the film almost bankrupted the UFA studio; it was at the time the most expensive film in the history of German cinema. 7 million marks ($1.68 million) were invested, which was a colossal sum for the 1920s.
Throughout the 20th century only abridged versions were known, which still leads to misunderstandings and misinterpretations of the author’s intent. The author’s original installation was not preserved in addition, scenes removed from the film in 1927 by Paramount have not been found to this day.
However, in 2001, under the auspices of the Friedrich Wilhelm Murnau Foundation, a 117-minute compromise version was restored from various surviving versions of the film, giving a fairly complete picture of the plot (in some editions on VHS and DVD). The duration of the film exceeds 120 minutes due to the fact that the playback pace is artificially slowed down – there are no additional episodes compared to the restored version. This is the only DVD release to date.
In 2008, two Argentinian cinephiles found an extremely fragile film roll in a museum in Buenos Aires, which turned out to be the missing piece of Metropolis. A total of 30 minutes of the movie were found. They were restored and incorporated into the new version of the film. The updated „Metropolis” was presented on February 12, 2010 simultaneously at the Berlin and Frankfurt Film Festivals and throughout the film was accompanied by live music composed by Gottfried Huppertz.
Fragments of the Argentinian material greatly enrich the picture both from the point of view of the editing and from the point of view of the narrative. Unfortunately, only one 16mm negative copy has survived to this day, which was incorrectly copied in the 70s from a 35mm nitro positive – therefore, despite restoration efforts, it was not possible to remove all the flaws of the film.
Thanks to Mrs. Jeanne Dzaynukova for the text.
Unul dintre cele mai mari filme din toate timpurile, în ciuda aparentei sale simplități, concept alegoric, fiecare detaliu fiind plin de sens profund iar imaginile vor rămâne veșnic gravate în memoria culturală a umanitatii.
Este primul film înscris în Registrul Memoriei lumii al UNESCO.
Munca enormă depusă de fondul special înființat pentru căutarea și restaurarea materialelor imagistice care au supravieţuit timpului, a fost distinsă în 2002 cu un premiu pentru cea mai bună restaurare.
Plasat în viitor, orașul Metropolis, este condus de magnatul Johan Fredersen (Alfred Abel). fiul său Freder (Gustav Fröhlich), care se îndrăgostește întâmplător de Maria (Brigitte Helm), liderul spiritual al muncitorilor ce trăiesc în mahalalele adânci sub pământ.
Alt personaj este genialul om de știință S.A. Rotwang (Rudolf Klein-Rogge), care învățat să construiască oameni artificiali și la cererea lui Fredersen, dă creației sale aspectul acestei fete. La un moment dat proletariatul se revoltă și își dezlănțuie furia asupra tehnicii care controlează totul în oraș. Numai cu ajutorul lui Freder și al adevăratei Maria pot fi salvați copiii muncitorilor de la moartea ridicolă.
Producția filmului aproape a falimentat studioul UFA, era la acea vreme cel mai scump film din istoria cinematografiei germane. Au fost investite 7 milioane de mărci (1,68 milioane de dolari), ceea ce a fost o sumă colosală pentru anii ‘20.
De-a lungul secolului al XX-lea s-au cunoscut doar versiuni prescurtate, ceea ce duce în continuare la neînțelegeri și interpretări greșite ale intenției autorului. Versiunea originală a autorului nu a fost păstrată, în plus, scenele eliminate din film în 1927 de Paramount nu au fost găsite până în prezent.
Totuși, în 2001, sub auspiciile Fundației Friedrich Wilhelm Murnau, a fost restaurată o versiune de compromis de 117 minute din diferite versiuni supraviețuitoare ale filmului, oferind o imagine destul de completă a intrigii (în unele ediții pe VHS și DVD). Durata filmului depășește 120 de minute datorită faptului că ritmul de redare este încetinit artificial – nu există episoade suplimentare în comparație cu versiunea restaurată. Aceasta este singura versiune pe DVD de până acum.
În 2008, doi cinefili argentinieni au găsit o pelicula de film extrem de fragilă într-un muzeu din Buenos Aires, care s-a dovedit a fi piesa lipsă din Metropolis. S-au găsit un total de 30 de minute din film. Au fost restaurate și încorporate în noua versiune a peliculei. „Metropolis” actualizat a fost prezentat pe 12 februarie 2010 simultan la Festivalul de Film de la Berlin și la Frankfurt şi peste tot filmul a fost acompaniat de muzică live compusă de Gottfried Huppertz.
Fragmente din materialul argentinian îmbogățesc foarte mult tabloul atât din punct de vedere al montajului, cât și din punct de vedere al narațiunii. Din păcate, doar o copie negativă de 16 mm a supraviețuit până în prezent, care a fost copiată incorect în anii 70 dintr-un pozitiv nitro de 35 mm – prin urmare, în ciuda eforturilor de restaurare, nu a fost posibil să fie eliminate toate defectele filmului.
Multumim doamnei Jeanne Dzaynukova pentru text.