Motto:
We are completely immersed in violence every day, and we’ve gotten used to it. The repetition has made us accept violence as inevitable.
—Maurizio Cattelan
The famous New York art gallery Gagosian opens its doors on April 30, 2024 for a new solo exhibition of the Italian artist Maurizio Cattelan, entitled „Sunday”. Cattelan’s new project, located at the gallery’s address at 522 West 21st Street, continues the provocative and ingenious style of what curator Francesco Bonami calls „the most famous Italian artist since Caravaggio.”
The art installation „Sunday”, a creation from 2024, where Cattelan used a lot of gold, refers to the „economic inequality embodied by America”, using the precious metal as a metaphor for the harmful accessibility of weapons. „The stainless steel panels, plated with 24 karat gold, were ‘altered’ by gunfire. The previously smooth surfaces of the components are left riddled with craters and holes, evoking a history of guns in art that stretches from Edouard Manet’s The Execution of Emperor Maximilian (1868–69) to Chris Burden’s Shooting (1971 ) and the shotgun paintings of William Burroughs.”
The design of the large-scale installation includes an imposing wall, over 5 meters high, with gilded panels, which spans approximately 21 meters in width. In front of her is “November” (2024), a marble fountain depicting a slumped human figure urinating. Cattelan characterizes the work as „a monument to marginality”, an image of a reality we usually ignore. It appears as an echo, Brussels’ Manneken Pis, the urban sculpture of a boy urinating in a fountain, which presents an uncomfortable violation of society’s norms. But as curator Bonami comments, „If you’re free to buy an assault rifle from a department store, what’s wrong with peeing in public?”
Since its establishment, the Gagosian gallery has courageously promoted modern artists currently „monstres sacré” such as Arakawa, Diane Arbus, Richard Artschwager, Francis Bacon, Louise Bourgeois, Alexander Calder, Willem de Kooning, Walter De Maria, Lucio Fontana, Helen. Frankenthaler, Alberto Giacometti. Founded by Larry Gagosian in Los Angeles in 1980, the gallery specializes in modern and contemporary art and relies on a staff of over three hundred people in nineteen exhibition spaces in the United States, Europe and Asia.
Maurizio Cattelan, who became known throughout the world after the presentation of his work with a banana caught with adhesive tape and which was sold to an anonymous collector for 120,000 dollars, is an artist who is used to scandalizing the public. And to amaze him at the same time by the way he communicates his revolt and social criticism, his irony clearly recalling Andy Warhol and Marcel Duchamp. The artist was born in Padua, Italy, in 1960 and is self-taught. Carol Vogel of the New York Times wrote that „fascinatingly morbid, Cattelan’s humor places his work above visual pleasure”, and at the same time as a typical representative of controversial postmodern art.
Sources: gagosian.com; The New York Times; EAGLES; Facebook
Motto:
Suntem complet cufundați în violență în fiecare zi și ne-am obișnuit cu ea. Repetarea ne-a făcut să acceptăm violența ca fiind inevitabilă.
— Maurizio Cattelan
Celebra galerie de artă din New York, Gagosian deschide porţile în 30 aprilie 2024 pentru o nouă expoziţie personală a artistului italian Maurizio Cattelan, intitulată „Sunday”. Noul proiect al lui Cattelan, plasat la adresa galeriei galeriei din 522 West 21st Street, continuă stilul provocator şi ingenious al celui pe care curatorul Francesco Bonami îl denumeşte „cel mai faimos artist italian de la Caravaggio”.
Instalaţia de artă “Sunday”,creaţie din 2024, unde Cattelan a folosit mult aur, se referă la “inegalitatea economică întruchipată de America”, folosind metalul prețios pentru o metaforă a nocivei accesibilităţi faţă de arme. “Panourile din oțel inoxidabil, placate cu aur de 24 de karate, au fost „modificate” de focuri de armă. Suprafețele anterior netede ale componentelor sunt lăsate pline de cratere și găuri, evocând o istorie a armelor în artă, care se întinde de la “Execuția împăratului Maximilian” a lui Edouard Manet (1868–69) până la “Tragerea lui Chris Burden” (1971) și picturile cu pușca a lui William Burroughs.”
Designul instalaţiei de mari dimensiuni include un perete impozant, înalt de peste 5 metri, cu panouri aurite, care se întinde pe o lățime de aproximativ 21 de metri. În fața ei se află “Noiembrie” (2024), o fântână de marmură care înfățișează o siluetă umană trântită care urinează. Cattelan caracterizează opera ca „un monument al marginalității”, o imagine a unei realități pe care o ignorăm de obicei. Apare ca un ecou Manneken Pis din Bruxelles, sculptura urbană a unui băiat care urinează într-o fântână, care prezintă o încălcare incomodă a normelor societății. Dar, așa cum comentează curatorul Bonami, „Dacă ești liber să cumperi o pușcă de asalt dintr-un magazin universal, ce e rău în a face pipi în public?”
Încă de la înființare, galeria Gagosian a promovat cu mult curaj artiști moderni actualmente “monstres sacré” precum Arakawa, Diane Arbus, Richard Artschwager, Francis Bacon, Louise Bourgeois, Alexander Calder, Willem de Kooning, Walter De Maria, Lucio Fontana, Helen Frankenthaler, Alberto Giacometti. Înființată de Larry Gagosian la Los Angeles în 1980, galeria este specializată în artă modernă și contemporană şi se bazează pe un personal de peste trei sute de oameni în nouăsprezece spații de expoziție din Statele Unite, Europa și Asia.
Maurizio Cattelan, devenit cunoscut în întreaga lume după prezentarea lucrării sale cu banana prinsă cu banda adezivă şi care s-a vândut unui colecţionar anonim cu 120000 dolari, este un artist ce s-a obişnuit să scandalizeze publicul. Şi să-l minuneze în acelaşi timp prin modul în care îşi comunică revolta şi critica socială, ironia sa amintind evident de Andy Warhol şi Marcel Duchamp. Artistul este născut la Padova, în Italia, în anul 1960 şi este autodidact. Carol Vogel de la New York Times a scris că „fascinant de morbid, umorul lui Cattelan îi plasează munca mai presus de plăcerea vizuală”, şi în acelaşi timp ca pe un reprezentant tipic al controversatei arte postmoderne.
Surse: gagosian.com; The New York Times; VULTURE; Facebook