GRAND Galleries

Galleries

[Galleries not found]

SCURTCIRCUSCURTCIRCUIT 11 – În căutarea miticului contemporan:  Hyungkoo Lee şi Christina Forrer

 

MOTTO: Frumuseţea, spune Schiller, este  “o obligaţie a fenomenelor”.

Scurtcircuite? Ce poate uni doi artişti îndepărtaţi ca stil şi poziţionare geografică?  Coexistă, cum spunea Eugenio d’Ors, o entitate a semnificaţiei şi a semnului – semnul care nu provine din contur sau material şi nici din conturul conceptual, ci dintr-un ansamblu de relaţii, indivizi şi obiecte care îi transformă în “simbolici”. Alăturând doi creatori care par atât de diferiţi, punem laolaltă o căutare care impresionează prin condiţionarea vieţii moderne din fetişuri, clişee şi fantastic. Simţurile şi gândirea privitorului sunt nutrite cu alegorii aproape naive sau cu atmosferă sci-fi, introducând adevărate rituri de iniţiere, apoi de agregare şi de asumare a condiţiilor materiale şi spirituale tipice pentru societatea contemporană.

E numai simbol.

Inaccesibilul.

Fapta devine-n ocol.

Inefabil deplinul

Izbânda-i aci.

(Goethe, Faust – traducere Lucian Blaga)

Hyungkoo Lee, artist coreean, ne oferă un proiect numit “The Objectuals”. Brit Seaton (Ignant) spune despre acest concept: “În această serie portretele lui Hyungkoo Lee sunt înfățișate purtând căști modelate sculptural, proiectate de artist pentru a încorpora lentile care contorsionează diverse trăsături faciale. Expresiile mărite și minimizate sunt surprinse într-un moment conservat de modificare temporară a corpului, iar imaginile sunt dificil de distins între stil retro sau futurist. Dezvoltat ca un proiect în desfășurare din 1995, „Objectuals” intenționează să contemple percepțiile culturale despre ceea ce poate fi sesizat ca real în raport cu corpul, obiectivând dorințele noastre de a manipula vizual forma umană.”

Pe scurt, o alienare care conduce la modificări genetice, incluse poate şi în echivocul titlu ce indică transformarea spre obiect, spre materie neanimată sau  artificializată.

 

 

Christina Forrer (n. 1978, Zürich) trăiește și lucrează în Los Angeles. Mai în glumă, mai în serios, artista declară că “arta este prea complicată și se străduiește să o facă să lucreze direct și ușor de digerat”. Nu s-au scris multe despre artistă, deși lucrările ei sunt foarte apreciate pe piața contemporană. Ceea ce știm despre Forrer este că munca sa explorează antagonicul și numeroasele sale forme, de la conflictul care se trăiește zilnic prin interacțiuni personale până la conflictele pe scară largă, la nivel mondial.

Textilele lui Forrer aduc un omagiu operei pictorului german Ernst Ludwig Kirchner (1880-1938) și în special, a tapiseriilor cu nuanțe luminoase pe care le-a realizat în colaborare cu artista elvețiană Lise Gujer. Peter Schjeldahl, într-un articol din The New Yorker, scrie: “Cine credea că tapiseria poate rivaliza cu pictura, în puterea optică și tactilă combinată? Vrăjesc ochiul și imploră să fie atinse. Între timp, personajele caleidoscopice se supără, se panichează sau se angajează în evenimente combative sau bizar erotice, amăgind imaginația. Decorul obișnuit decorativ al tapiseriei cedează unei anarhii fericite. Suprafața și imaginile se înregistrează independent una de cealaltă, ca și cum ar fi ignorate, chiar dacă împărtășesc stări de agitație  ca o  alarmă de incendiu.

 

 

(surse : ignant.com şi LUHRING AUGUSTINE CHELSEA, N.Y.)

coperta: Fire Pit Art Third Rock 36 

 

© Sud-Est Forum 2020

 

Posted by on octombrie 10, 2020. Filed under ARTE VIZUALE,HOME,NEWS. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry