GRAND Galleries

Galleries

[Galleries not found]

Arte Povera – conceptele lui Alighiero Boetti

 

“Arte povera” înseamnă literalmente „artă săracă”, însă cuvântul sărac aici se referă la explorarea tehnicilor artei vizuale pentru o gamă deschisă de materiale, depăşind tradiționalele uleiuri pe pânză, turnarea în bronz sau marmura sculptată.

 

 

Materialele folosite de artiști au inclus pământ, zdrențe, hârtie, crenguțe. Prin folosirea unor astfel de materiale “umile”, artiştii înşcrisi în “arte povera”, au urmărit să conteste și să perturbe valorile sistemului galeriei oficiale, academice şi comerciale .

Termenul a fost introdus de criticul și curatorul italian de artă, Germano Celant, în 1967. Când se referea la “arte povera”, Celant nu vorbea despre o reală lipsă de mijloace materiale, ci mai degrabă despre crearea artei fără restricțiile practicilor și materialelor tradiționale. Textele sale de pionierat și o serie de expoziții cheie au furnizat o identitate colectivă pentru o serie de tineri artiști italieni cu sediul la Torino, Milano, Genova și Roma.

“Arte povera”, a fost emanată de activitatea culturală urbană, Italia traversând o perioadă de instabilitate economică. Vârful mișcării a fost în perioda 1967-1972, dar influența sa asupra post-modernismului a durat. Poate fi văzută și ca o contribuția italiană la arta conceptuală.

 

 

Expoziția „In Spazio”, organizată de Celant și desfășurată la “Galleria La Bertesca” din Genova, din septembrie până în octombrie 1967, este adesea considerată a fi punctul de plecare oficial al  curentului “Arte Povera”. Celant, care a devenit unul dintre principalii susținători, a organizat două expoziții în 1967 și 1968, urmată de o carte influentă publicată de Electa în 1985, numită “Arte Povera. Storie e protagonisti” (Arte Povera. Istorii și protagoniști), care promovează noțiunea de artă revoluționară, fără convenții, puterea structurii și o delimitează în  istoria culturală contemporană.

 

 

Alighiero Boetti (1940-1994, artist reprezentativ al curentului, produce o mare varietate de tipuri de lucrări întotdeauna în conformitate cu reguli foarte precise ale jocului și principii precum „necesitatea și șansa”. Opera sa pune sub semnul interogatoriului rolul tradițional al artistului și ridică întrebări despre conceptele de serialitate, repetitivitate și autoritate a operei de artă. Extrem de relevante sunt şi titlurile lucrarilor sale.

 

Conceptele sale sunt a unui artist rebel, un participant post-modern al “gherilei vizuale”, refuzând obiectul finit, în favoarea gestului. O artă evazivă şi nomada, ridicând “nesemnificativul” spre o finalitate care luptă cu mentalitatea corporativă.

 

 

(https://www.archivioalighieroboetti.it/ )

 

Posted by on septembrie 27, 2020. Filed under ARTE VIZUALE,HOME,NEWS. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry