GRAND Galleries

Galleries

[Galleries not found]

Argument pentru obstinaţia muzicii şi pasiunii eterne

Motto:

Această operă face pentru mine cât o călătorie în Spania. […] Este un exercițiu de seducție, irezistibil, satanic, provocând ironic. Așa și-au imaginat anticii Erosul. Nu știu nimic asemănător în [muzică]

( Nietzsche)

Imaginându-și, de la deschidere, o muzică a cărei claritate amețește și îmbrățișarea tragică de putere, Georges Bizet a împodobit-o Carmen de Prosper Mérimée într-o rochie strălucitoare și fatală.

Melodiile, duetele, corurile și dansurile acestei opere comice – floarea romantismului francez care rămâne și astăzi ca mai jucatã în lume – nu numai că sunt foarte înrădăcinate, dar trăiesc un teatru plin de viață, unde iubirea și ravagiile sale se nasc și mor sub cerul Seviliei și a feriei sale. Un parfum de condimente și chihlimbar trece prin Carmen, un gust de pasiune imposibilă, care presupune imediat că va fi reglementat de sânge. De mai bine de un secol, opera franceză are chipul lui Carmen, victimă și prădătoare, boemă și prințesă desculță, femeie liberă și femeie modernă.

În Spania, în Sevilla. Arestată după o ceartă, Carmen, o boemă cu un temperament înflăcărat, îl seduce pe brigadierul Don José, logodit cu Micaëla și îi promite dragostea dacă îi va favoriza evadarea. Don José o eliberează pe Carmen și este închis la rândul său.

O găsește două luni mai târziu printre contrabandiști. Pentru ea, José devine un proscris și înlănțuit de pasiunea lui devoratoare pentru Carmen, care este depasita doar de gelozia sa. Țiganul l-a îndepărtat în cele din urmă și doar Micaëla a reușit să-l aducă pe Jose înapoi la patul mamei sale pe moarte.

Întâlnirea finală dintre Carmen și Don José are loc în fața Arenei de Corida din Sevilla: în așteptarea noului său iubit, toreadorul (bad boy) Escamillo, José încearcă, într-o confruntare finală, să o convingă pe Carmen să se întoarcă la el. Disperat, Don Jose cerșește, implorează, amenință, dar ea, curajoasă, refuză total: el o înjunghie, înainte de a-și mărturisi crima în fața mulțimii.

Personaj deja istoric, gonind pe aripile iubirii libere, Carmen a fost mult timp desconsideratã moral :

învârtindu-se pe șolduri, ca o mânzã a grajdului din Cordova. […] În Sevilla, fiecare i-a trimis un compliment galant la rândul său; ea le-a răspuns fiecaruia cu ochii în spatele scenei, cu pumnul pe șold, desfrânată ca o adevărata țiganca care era.

 

 

Fotografiile prezentate ȋn acest album sunt o variantã creativã a imaginilor din spectacolul “Carmen”, de la Teatrul Naţional de Operã şi Operetã “Nae Leonard” din Galaţi, din cadrul Festivalului Internaţional Leonard, 2019.

“Colorând” atmosfera, aducând ceaţã şi mişcare, relevând epica frumuseţii spectacolelor, am ȋncercat o versiune reinterpretatã, care sã strabatã cortina realitãţii spre o cale oniricã.

Fotografii de Cornel Gingãraşu

© Sud Est Forum 2019

 

 

 

Posted by on noiembrie 30, 2019. Filed under CULTURAL,EVENIMENT,HOME,NEWS. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry