Am fost asearã la film – Cronica unui simplu spectator

Motto:

1. “Oricine are dreptul la respect, chiar dacã a pierdut totul”– Marish/Edith, personajul principal din filmul “O femeie captivã”
  2. ”Dar a privit înapoi și o iubesc pentru asta, pentru că era atât de umanã”Abatorul cinci, Kurt Vonnegut

Festivalul de film KINEDOK revine la Muzeul de Artă Vizuală Galați  cu acele mici bijuterii cinefile, documentare extrem de interesante prin subiect şi tehnicã.

Vineri, 10 mai 2019, a rulat “O femeie captivã/A woman captured”, producţie maghiaraã, având-o ca regizor, scenariu şi operator pe Bernadett Tuza-Ritter.

Surpriza placutã a serii a fost şi faptul cã alãturi de spectatorii gãlãţeni, a venit regizoarea, care a participat la un colocviu dupã vizionarea filmului.

În 75 de minute vedem povestea, evident tristã, a unei femei care era prinsã ȋn capcana unui tip de sclavie modernã, fenomen rãspândit ȋn lumea de azi mai mult decât s-ar crede. Sclavia poate ȋmbrãca mai multe forme, mai “soft” sau mai brutale, ȋn mod cert semnalând paradoxul uman al secolului XX şi XXI…omenirea nu a reuşit sã se dezbare de darwinismul originar şi foloseşte ȋncã degradarea socialã si exploatarea unor paria moderni.

În ciuda dramatismului poveştii, regizoarea pãstreazã un ton echilibrat, de cronicar calm, fãrã sã ducã accentele de expresie spre tuşe expresioniste, moderaţia reuşind sã facã o fuziune ȋntre partea artisticã, cea epicã şi ancheta antropologicã.

Trama scenariului este simplã, Marish, femeie la 52 de ani, este de 10 ani servitoare la o familie de borfaşi, nu foarte sãraci dar nici bogaţi, care o exploateazã atât ca muncã dar şi prin confiscarea salariului pe care ȋl cãstigã ca lucratoare la o fabricã. Marish, vorba unui spectator, “am  crezut ca are 80 de ani”, foarte ridatã, fãrã dinţi ȋn gurã, pierduţi dupã un act de pedeapsã corporalã din partea “stãpânilor”, ȋşi pãstreazã totuşi speranţele de libertate şi evadeazã pânã la urmã.

Poate unii nu realizeazã cât de greu este pentru un realizator de film sã penetreze un sistem ȋnchis şi sã poatã transforma imaginea ȋn document. Bernadett Tuza-Ritter a reuşit sã o convingã pe Marish sã ȋşi depãşeascã inhibiţiile ȋn faţa camerei, iar familia “stãpânei” sã permitã filmãrile ȋn casã, e adevãrat sub anonimat şi primind un bir ȋn bani de la regizoare.

Filmul acesta descrie foarte bine sociopatul brutal şi fãrã empatie, pe care din pãcate ȋl putem gãsi lângã noi, vecin, la etajul 2 sau la colţul strãzii, vorba americanilor care au expresia “the girl next door”, oameni ȋn aparenţã banali, pierduţi ȋn fundal. Casa lor nu era extraordinarã, sã zici cã era cuib de piraţi sau mafioţi, o casã mobilatã de serie, nu prea mare, care te ducea cu gândul la nişte gospodari cumsecade. Şocant era cã la ora mesei aveau ȋn farfurii nişte hãlci de carne ce parcã veneau direct din viaţa oamenilor de grotã.

Întrerup aici descrierea filmului pentru cei care vor sã ȋl descopere, menţionând ca documentarul “O femeie captivã”, a avut un mare succes de public, dar şi la nivel politic şi social, demarând ideea de schimbare legislativã pentru protecţia sclavilor moderni. Filmul a participat la numeroase festivaluri, a avut premiera ȋn Olanda şi a fost chiar şi la faimosul festival “Sundance”.

Închei cu statistica prezentatã de Bernadett, o lista cu numãrul oficial de cazuri asemãnãtoare de abuz, care ȋn Ungaria e de 12000 şi in lume de peste 3,5 miloane. În România ne ridicãm la zeci de mii, circa 67000 de situaţii de sclavie.

Spectatorii veniţi la Muzeul de Artã Vizualã au fost foarte ”prinşi” de film, au participat la discuţii.

Kinedok 2019 de abia a ȋnceput, toate joile de acum ȋnainte fiind programate cu aceste filme documentare deosebite, prezentate excelent de doamna Simona Biriş, organizator din partea muzeului.

A consemnat Cornel Gingãraşu

Imagini: Cornel Gingãraşu

Posted by on mai 11, 2019. Filed under ARTE VIZUALE,CULTURAL,EVENIMENT,FILM,HOME,NEWS. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry