GRAND Galleries

Galleries

[Galleries not found]

Eikoh Hosoe, un maestru al fotografiei expresioniste japoneze

Motto:

comme à la limite de la mer un visage de sable. 

(Michel Foucauld)

Nãscut ȋn anul 1933, ȋn Yonezawa, prefectura Yamagata din Japonia, fiind al doilea fiu al unui preot budist, a crescut ȋn Tokyo, numele de Eikoh fiind adoptat ȋn 1947, ca simbol al unei noi ere nipone. În 1952 se ȋnscrie la Colegiul de fotografie din Tokyo, iar ȋn 1956 va avea prima expoziţie personalã.

În 1972 se ȋntâlneşte cu Ansel Adans, iar ȋn perioada imediat urmãtoare participã la cursuri şi ateliere de fotografie ȋn America. În 1975 devine profesor la colegiul pe care ȋl absolvise ȋn trecut, iar ȋn 1977 face o pasiune pentru Gaudi şi cãlãtoreşte la Barcelona pentru a fotografia opera genialului catalan.

În 1995 devine primul director al Muzeului de Artã Fotograficã din Kiyosato.

Eikoh Hosoe este considerat unul dintre cei mai mari fotografi contemporani ai Japoniei și este o figură esențială în dezvoltarea fotografiei japoneze. Seria sa fotografică creează narațiuni care explorează teme extrase din cultura japoneză tradițională care au fost amestecate cu influențe externe. Aceste serii au fost produse în primul rând pentru publicarea în cărți japoneze, nu pentru expoziții, ceea ce a făcut ca expoziția actuală să fie extrem de importantă pentru recunoașterea lui Hosoe în afara Japoniei.

La începutul anilor 1950, Hosoe a contribuit într-o manieră esențială la un stil expresiv care a apărut în perioada postbelică, ca o reacție împotriva tradiției documentare realiste predominante în fotografia japoneză. Hosoe și un grup de artiști similari au fost influențați de noțiunea americană că fotografia ar putea fi un mediu de orientare personală și ar fi experimentat materiale și tehnici experimentale ca mijloc de atingere a unor scopuri mai interpretative.

Prima serie a lui Hosoe, “Bãrbatul și femeia”, 1959-1960, a fost inspirat de arta teatrului creatã de Tatsumi Hijikata, artist de Butoh, o formă avangardistă de dans/teatru, care a explorat confuzia psihosociologicã și drama emoțională a  unei Japonii ȋnfrânte şi invadate de strãini. În elementara relaţie intergenicã, Hosoe se referã la primordial, folosindu-se de trupele de dans ale lui Hijikata ca modele în microcosmosul din studio. Combinația de modele caracteristicã expresionismului, nevroza spaţiului şi umbrelor, manipularea trãirilor excessive la limita patologicului, ȋl transformã pe Hosoe ȋntr-un portretist de mare anvergurã.

 

Lucrând în colaborare cu celebrul scriitor japonez Yukio Mishima, Hosoe a produs seria următoare, Barakei sau “Ordeal de Roses” (1961-62). Barakei este o lucrare complexă care folosește modelul Mishima ca model primar într-un studiu al erotismului, suferinței și martiriului. Hosoe folosea o gamă completă de tehnici, cum ar fi focalizarea pe detalii, obiective superangulare, perspectiva ȋn racursi şi imprimarea dublă, aducând pe fundalul baroc al casei lui Mishima o combinaţie de simboluri creștine și păgâne, într-un realism foarte bizar.

Scenele în scenă sunt dovezi ale credinței lui Hosoe cã momentul capturat ar trebui să fie asamblat, nu  fost descoperit. Succesul publicării lui Barakei în 1963, l-a plasat pe Hosoe în avangarda fotografiei japoneze.

Yukio Mishima (1925-1970) Foto: Eikoh Hosoe, 1961.

Începând cu anul 1963, Hosoe a produs patru noi serii importante: Kamaitachi, 1965-68; Embrace, 1969-70; Cosmosul lui Gaudi, 1979-84; și o serie neterminată începută în 1970, Shifukei (Simon: O peisaj privat) care implică nudul ca subiect.

Majoritatea lucrărilor lui Hosoe se concentrează ȋn jurul acestui motto:

 Căutarea unui loc în care carnea să poată trăi și să își realizeze potențialul.

 

Eikoh Hosoe locuiește în Japonia şi este profesor de fotografie la Institutul Politehnic din Tokyo şi predă frecvent în cadrul atelierelor de lucru organizate în  America. Fotografiile lui Hosoe sunt incluse în colecțiile Muzeului de Artă Modernă din New York, Biblioteca Naţionalã din Paris și Victoria and Albert Museum Londra.

 

A consemnat Cornel Gingãraşu

Surse: 

https://www.takaishiigallery.com

https://www.moma.org/

Posted by on martie 17, 2019. Filed under HOME,NEWS. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry