GRAND Galleries

Galleries

[Galleries not found]

Sunt realitatea virtuală (VR) și realitatea augmentată (AR) viitorul educației ?

Bine ați venit la Palatul Memoriei – cum să vă mișcați sau chiar să alergați prin VR

Iulie 2018

Oamenii învață mai bine prin intermediul virtualului, a mediilor imersive înloc de platformele tradiționale precum computerul bi-dimensional. Intuitiv, asta sună corect însă cercetătorii de la Universitatea din Maryland (UMD) au ajuns să susțină ideea cu evidențe. 

Cercetătorii au condus un experiment folosind metoda “palatului memoriei”, prin care oamenii își reamintesc un obiect localizat într-o locație fizică imaginară, precum o clădire ori un oraș. Această  metodă de “codare spațială mnemonică” a fost utilizată de pe timpuri, plecând de la abilitatea creierului uman de a organiza spațial gânduri și memorii.

În imagine – Teatrul Memoriei al lui Giulio Camillo (anul 1511)

Edificiul său, având forma unui amfiteatru cu șapte secțiuni, se voia o “imago mundi” în care toate ideile și obiectele și-ar fi putut găsi locul potrivit în virtutea apartenenței lor planetare”, scria Ioan Petru Culianu în “Eros și magie în Renaștere 1484”.

Cercetătorii au comparat acuratețea de aducere aminte a subiecților prin compararea utilizării ochelarilor VR, cu un computer. Rezultatele au arătat o îmbunătățire de 8.8% a aptitudinilor de memorare în cazul utilizării ochelarilor VR.

În imagini – Ambele scene ale palatelor virtuale ale memoriei utilizate în experiment (credit – Eric Krokos et alumni / VR)

Înlocuirea memorării forțate

 Aceste informații sunt deosebite prin sugerarea că mediile imersive ar putea oferi noi căi de îmbunătățire a rezultatelor în educație și perfecționare de înaltă eficiență” este părerea celor de la UMD.

Ei au excelat în cercetarea implicării realității virtuale și augmentate incluzând o colaborare apropiată cu profesioniști înteresați în dezvoltarea unor dispozitive de diagnostic din domeniul medicinei de urgență bazate pe AR și instruire VR pentru rezidenți în chirurgie.

În imagine – AUGMENTARIUM – o facilitate VR și AR din cadrul UMD care aduce laolaltă un ansamblu unic de proiecții, vizoare AR (căști AR), unități de procesare grafică sau stații grafice, tehnologii de vizualizare umană și de interacțiune om-computer, spre a studia și ușura augmentarea inteligenței umane și pentru a amplifica conștientizarea situațională.

Învățarea prin hoinăreală în VR

Alt domeniu de cercetare sugerează posibilitatea ca “un palat spațial virtual al memoriei – folosit într-un mediu virtual imersiv – ar putea îmbunătăți rezultatele învățării și memorării mărind totodată capacitățile de poziționare, mișcare și accelerare ale corpului unei persoane“, spun cei de la UMD. Un bun exemplu este acela al obsesivului joc AR denumit “Pokemon GO”, care combină distracția cu o învățare super-rapidă ceea ce nu se poate întâlni în domeniile educației convenționale. Hoinăreala prin VR pare o distracție însă are defapt un caracter competițional.

Experții în computere de la Universitatea Stony Brook, producătorii de la NVIDIA și cei de la ADOBE, au dezvoltat o cale inteligentă de a permite utilizatorilor VR să meargă liber prin lumea virtuală totodată reușind să ocolească obstacolele. Trucul – sistemul face imperceptibil mici corecții în planul vizual al realității tale virtuale pe durata clipirilor, a mișcărilor sacadate și neregulate ale ochilor, în fracțiunile de secundă în care ești fără să știi, total nevăzător.

În imagine – Fixări ale privirii ÎN VERDE și mișcările neregulate ale ochilor ÎN ROȘU. O clipire suprimă total percepția vizuală (credit – Eike Langbehn)

Cu alte cuvinte, se cam joacă cu mintea ta. De exemplu, un pas mic te poate face să crezi că ai făcut un salt apreciabil într-un deșert uriaș ori pe o planetă, fără a-ți răsturna televizorul din sufragerie.

Sistemul va fi prezentat între 12 și 16 August la Vancouver în cadrul SIGGRAPH

 

A consemnat – Ioan Duduș Vasile

 

Posted by on iulie 17, 2018. Filed under HOME,IN CAUTAREA CHEFULUI PIERDUT,NEWS. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry