Sancţiuni decorative? Daimler vrea să fabrice automobile Mercedes în Rusia. Der Spiegel, despre Germania: „Ucrainenii sunt cei sacrificaţi pe altarul simpatiei pentru Rusia”

COPERTA

 

Cu cât se adânceşte mai mult criza ucraineană, cu atât devine mai evidentă retractilitatea Germaniei pe baze de interes economic inflexibil în relaţia cu mult prea preţisoul său partener comercial, Rusia. Nemţii nu par deloc dispuşi să renunţe la o asemenea sursă de sevă economică. La această oră, Grupul Daimler analizează dacă să fabrice automobile Mercedes în Rusia, în cadrul unui plan de creştere a capacităţii de producţie la nivel mondial şi de asamblare a mai multor vehicule aproape de pieţele unde acestea sunt cumpărate, informează Bloomberg. De altfel, Federaţia Rusă reprezintă pentru industria auto germană unul dintre pilonii comerciali de bază: numai anul trecut, Mercedes a vândut 40.000 de vehicule;  ca să nu mai punem la socoteală atmosfera de basm de la BMW şi Volkswagen.

Sebastian Wahle, purtător de cuvânt al Daimler, citat de Bloomberg:

Am analizat parametrii de bază şi potenţialul fabricării de vehicule de pasageri în Rusia. Am avut diverse discuţii. Aceste activităţi vor continua”

Daimler este al treilea mare producător de maşini premium la nivel mondial. Grupul german vrea să-şi mărească producţia pentru a îndeplini obiectivele de dezvoltare stabilite pentru 2020, a spus Wahle, potrivit Mediafax.

Publicaţia rusă Vedomosti a relatat marţi despre interesul Mercedes pentru piaţa din Rusia. Directorul general al Daimler, Dieter Zetsche, s-a angajat să readucă grupul pe primul loc pe piaţa automobilelor de lux în funcţie de vânzări, după ce acesta a pierdut poziţia în favoarea BMV în 2005 şi locul al doilea în favoarea Volkswagen în 2011.

Săptămâna trecută, Mercedes a anunţat un plan de investiţii de 1 miliard de euro pentru dublarea producţiei la o fabrică din Beijing. BMW a anunţat la sfârşitul săptămânii trecute că va investi 1 miliard de dolari pentru creşterea cu 50% a capacităţii de producţie la o fabrică din Carolina de Sud, în timp ce Audi va construi o fabrică în Mexic.

Cu mult înainte de anexarea Crimeei, care a provocat cea mai mare criză în relaţia cu NATO de la încheierea Războiului Rece, piaţa auto din Rusia se afla într-o buclă anemică. Vânzările de automobile au scăzut cu 4% în primele două luni ale anului, după un declin de 5,5% în 2013, la 2,78 milioane de vehicule.

 

 Medvedev şi “gafa” sa de 910 miliarde de dolari

 

Una dintre armele strategice ale Federaţiei Ruse asupra căreia toată lumea are ochii aţintiţi în contextul crizei ucrainene este gigantul Gazprom. În 2007, concernul rus de stat avea, în plină explozie a pieţei materiilor prime, un obiectiv grandios: să devină compania cu cea mai mare valoare din lume în şapte ani. Dar a gafat cu doar 910 miliarde de dolari, eşec emblematic pentru declinul economiei Rusiei, scriu cei de la Bloomberg într-o analiză citată de Mediafax.

Alexander Medvedev, directorul general adjunct al Gazprom, estima, în aprilie 2007, că producătorul de gaze îşi va creşte de patru ori capitalizarea, la 1.000 de miliarde de dolari, în numai şapte ani şi va deveni cea mai valoroasă companie din lume. Medvedev s-a înşelat cu numai 910 miliarde de dolari, scrie Bloomberg, adăugând că, de la momentul la care directorul Gazprom a anunţat acel obiectiv, nicuna dintre cele mai mari 5.000 de companii din lume nu a înregistrat un colaps mai puternic al capitalizării decât gigantul rus. Picajul bursier de 154 miliarde de dolari al Gazprom a devenit emblemă oficială turbulenţelor economice ale Rusiei sub conducerea preşedintelui rus Vladimir Putin, mai notează Bloomberg. Timp de trei ani la rând, Gazprom a scăzut puternic pe bursă, în contextul cheltuielilor pentru proiecte variind de la exploatări în Siberia la Jocurile Olimpice de la Soci.

Ian Hague, partener fondator la Firebird Management, firmă care administrează active de 1,3 miliarde de dolari, inclusiv acţiuni ale unor companii din Rusia, citat de Mediafax:

Gazprom este campion în distrugerea valorii. Nu doar Gazprom a ratat obiectivul de a-şi creşte capitalizarea, ci Rusia însăşi a eşuat. Nu a reuşit să creeze un climat în care companiile de stat să funcţioneze ca entităţi controlate de acţionari”

Un purtător de cuvânt al Gazprom a declarat că afirmaţia din 2007 a lui Alexander Medvedev a fost scoasă din context, întrucât la momentul respectiv oficialii companiei se aşteptau ca preţurile la petrol să crească în continuare. Reprezentantul companiei a adăugat că la declinul capitalizării au contribuit şi sancţiunile impuse Rusiei de către UE şi SUA, după alipirea regiunii ucrainene Crimeea.

În acest moment, preţul acţiunilor Gazprom se află în scădere cu 11% faţă de începutul anului, la 7,68 dolari.

După intervenţia militară în Crimeea, finalizată prin anexarea peninsulei de la Marea Neagră, piaţa de capital din Rusia a reacţionat imediat, înregistrând o scădere puternică. Criza relaţiei Rusia-NATO creşte riscul ca economia Federaţiei Ruse să intre în recesiune în acest an, după ce avansul a încetinit la 1,3% anul trecut, minimul ultimilor patru ani, a avertizat Banca Mondială. Banca centrală a Rusiei estimează că PIB va creşte cu mai puţin de 1% în acest an, precizează Mediafax.

Pentru primele nouă luni ale anului trecut, profitul Gazprom, calculat după standardele de contabilitate din Rusia, a scăzut cu 9%, la 467 miliarde de ruble (13 miliarde de dolari).

 

 O reminiscenţă a Ostpolitik-ului

 

Der Spiegel, într-un material de analiză:

Situaţia actuală este o reminiscenţă a celei de-a doua faze a Ostpolitik-ului Germaniei – politica Germaniei de Vest de normalizare a relaţiilor cu Germania de Est şi cu Europa de Est – în anii 1980. La acea vreme, mişcările de eliberare din Europa de Est credeau că sunt date la o parte ca nişte obstacole, cum a scris istoricul Heinrich August Winkler. Astăzi, ucrainenii sunt cei sacrificaţi pe altarul simpatiei pentru Rusia”

 

 

 

Posted by on April 3, 2014. Filed under headlines,POLITICA,Ştiri. You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. You can leave a response or trackback to this entry